وارا


علی احمد کهزاد

درتاریخ قدیم آریائی به معنی عام و درتاریخ مهاجرت واستقرارکتله آریائی (هند وایرانی) به مفهوم خاص ودرتاریخ ادوارقبل التاریخ افغانستان به معنی اخص الخاص یک مسئله بسیارمهم وقابل دقت و تحقیق است که عبارت ازبناء (ارگ وارا) است. (وارا) که اینجا آنرا (ارگ) ترجمه کرده ام به صورت های دیگرهم تعبیر و ترجمه شده میتواند. میتوان این کلمه را قصر،قلعه ،حصار، دهکده، شهررهایشگاه ومقرترجمه نمود. (وارا) اولین ارگ و اولین مقریست که (مایا ) اولین پادشاه کتلۀ هندو ایرانی بزرگترین پادشاه سلاله پیش دادیان بلخی بناءگذاشته و درحیات خود درآبادی وعمران آن صرف مساعی کرده است.

اساس داستان های آریائی (یاما) درمقابل برودت وسرمائی که آمدنی بود به احداث وبنای (وارا) اقدام نمود. داستان های آریائی میگویند بعد ازهزارسال سلطنت درروزگارانی که به دورۀ اخیرسلطنت (یاما)مصادف میشد؛سرمای شدیدی را پادشاه پیش بینی کرد. میگویند هرمزد خداوند گاریگانه به یاما پادشاه الهام کرد که درمقابل سرمای شدید وبرف باری های زیادی که کوهها راسفید خواهد ساخت ملجاه وپناه گاهی برای خود بسازد. پادشاه به بنای محوطه (وارا) اقدام کرد. ازروی شرحی که اوستا درین مورد میدهد چنین استنباط میشود که محوطه (وارا) دامنه وسیعی داشته زیرا هرضلع آن برابریک دوش اسپ طول داشت. یاما پادشاه درچنین محوطه وسیع شهرکشید وآب برد وخانه ها و رهایشگاه آباد کرد وباغ ها احداث نمود و گرداگرد آن حصاری بلند، با برج ها ودروازه ها آباد کرد. ازروی این تعریف به جرئت میتوان حکم کرد که (وارا) ی جمشید ارگ، حصار، یا شهر بزرگ ومستحکمی بوده زیرا ازخود حصارویاره وبروج ودیوارها ودروازه ها داشته ودرداخل آن جایگاه و رهایشگاه وخانه ومنازل و باغ ها و کاخ ها برای بود وباش جم غفیری ساخته شده بود وحتی برای پرندگان وحیوانات هم جایگاهائی تخصیص داده شده بود. داستانهای آریائی شرحی بیشترداده متذکرمیشوند که چون (اورا) تمام شده (یاما) پادشاه به دستورهرمزد زیبا ترین مردان وزنان که دارای قامت های بلند و بنیۀ توانا بودند یا یکعده جفت حیوانات وپرندگان و تخم های اصیل ونباتات متنوع داخل ارگ یا شهرمذکورشد. (اورا)ی یاما یا (کانون جمشید) با اوصافی که دراوستا آمده جایگاه امن و امان وسرزمین موعود خوشبختی وسعادت ونیکوکاری راد مردان بود. ناجوری اصلأ درین محوطه وارد شده نمیتوانست و امنیت و آرامی از درو دیوارآن مشهوربود؛بهترین و زیباترین نسل بشرو قشنگ ترین انواع طیوروحیوانات وگل ونبات درآن سرزمین جمع شده بود: ازین هم گذشته داستان ها قدم هائی فراتر گذاشته میگویند درین آشیانه بدخلقی، مناقشه، فریب و دیگرخبائث شیطانی دیده نمیشد و مردم همه سالم و بانشاط بودند، دندان بدترکیب، چشم کور، پای لنگ و اعضای مفلوج قطعأ درمیان اهالی آن بنظرنمی رسید. بلکه برعکس محیط،محیط آسایش وخوشی وسعادت بود وشاه با رعیت خود بکمال آسایش درآنجا زندگانی می کردند.

آیا مطلب اصلی اوستا از(وارا)چه بوده؟ آیا (وارا) بحیث (ارگ) یا (قلعه) یا (شهر)مفهوم خارجی داشت یا مقصد ازآن آغاززندگانی زمین داری وکشت وزراعت بود. از فهوای عمومی مطالب مربوط به (وارا) چنین برمی آید که آریاهای (هندوایرانی) بعد ازطی دوره های قدیم وجدید حجربالاخره درحوزۀ بین سردریا و آمودریا به کشت و کار وزمین داری مشغول شده و زندگانی نوینی یافته اند؛پرازنعمت و برکت.

دورۀ (پاراداتا) یا (پیش دادیان) دورۀ استقرارآریاهای هند وایرانی به زمین و زمین داری است که سوابق آن هرچه بیکی ازمراحل آن درحوزۀ  آمودریا مواجهه میباشیم چون پیش دادیان ومنجمله جمشید (یاما) به بلخ گزین ارتباط داشته اند؛آیابا تعبیربرخی از افسانه های نیمۀ تاریخی و اسطوره ئی وجود (وارا)رابه حیث قلعه ئی دربخدی یا بلخ قدیم هم نسبت داده میتوانیم.

۱۰/۳/۳۸


ادوار تمدنی
:(100000 BCE - 3000 BCE) پیش از تاریخ
:(3500 BCE - 1500 BCE) اریانا
:(3300 BCE - 1300 BCE) دره سند
:(3200 BCE - 1800 BCE) هلمند
:(2300 BCE - 1700 BCE) آمو ( بلخ-مرو)
:(550 BCE - 330 BCE) هخامنشیان
:(250 BCE - 125 BCE) یونانو باختری
:(0 CE - 400 CE) گندهارا
:(30 CE - 375 CE) کوشانی
:(224 CE - 651 CE) ساسانیان
:(400 CE - 500 CE) یفتلی
:(600 CE - 800 CE) خلافت اسلامی
:(819 CE - 999 CE) سامانیان
:(821 CE - 873 CE) طاهریان
:(861 CE - 1003 CE) صفاریان
:(879 CE - 1215 CE) غوریان
:(971 CE - 1186 CE) امپراطوری غزنوی
:(1206 CE - 1526 CE) سلطنت دهلی
:(1220 CE - 1500 CE) تیموریان
:(1526 CE - 1857 CE) مغلولیان
:(1747 CE - 1826 CE) امپراطوری درانی
:(1826 CE - 1929 CE) بارکزائیان
:(1929 CE - 1978 CE) محمدزائیان
:(1929 CE - 2025 CE) عصر حاضر